Sähkönsäästö - Ilmatieteen laitos

Sähkönkulutus laskussa jo vuodesta 2007

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan toimitalo Dynamicumin sähkönkulutus on vähentynyt tasaisesti jo lähes kuuden vuoden ajan. Kehityksen taustalla näkyy selkeä muutos: sähkönkulutuksen vähentymiseen ovat vaikuttaneet sekä Ilmatieteen laitoksen vuonna 2008 saama Green Office -luokitus että muutto uuteen toimitaloon Kumpulaan. Muutosta edesauttoi sekä Dynamicumin moderni taloautomatiikka että mahdollisuus miettiä sähkösopimuksen vaihtamista. Sähkönkulutus on vähentynyt vuosi vuodelta vuodesta 2007 alkaen.

Muutoksen aikaansaamisessa ovat olleet tärkeitä sekä Ilmatieteen laitoksen Green Office -jäsenyys sekä onnistunut yhteistyö. Kaiken kaikkiaan bruttosäästö sähkön kulutuksessa on ollut yli 17 prosenttia, joka tarkoittaa noin miljoonaa kilowattituntia vuodessa. Vaikka henkilömäärä on kasvanut, sähkönkulutus on laskenut jo yli 35 prosenttia henkilöä kohden vuodesta 2006.

Ilmatieteen laitos on ollut Green Office -organisaatio vuodesta 2008 saakka. Ilmatieteen laitoksen Green Office -indikaattorit ovat sähkön kulutuksen lisäksi paperin kulutus, kaukolämmön kulutus sekä sekajätteen määrä.

Lukuja:
Sähkön kulutus vuonna 2007: 5611 MWh